Guide
Så hanteras utlägg
Har du betalat något för egna pengar som föreningen ska ersätta? Då har du gjort ett utlägg. Här beskrivs hur du ska gå tillväga för att få rätt ersättning.
Föreningen ersätter endast följande:
- Utlägg som styrelsen, ekonomiansvarig eller motsvarande godkänt antingen i förväg genom en avsatt budget eller efteråt genom ett särskilt beslut.
- Brådskande utlägg (max 200 kr) som kassören/ordförande godkänt.
Observera att ersättning betalas endast ut för faktiska kostnader och upp till presenterad budget, och inom avsatt tid. Föreningen betalar moms på sina inköp, precis som en privatperson.
Använd våra mallar för
- kvitton, om det ska skrivas för hand
- kvittenser för att intyga att t.ex. depositionsavgifter lämnats eller återlämnats.
Begär separat kvitto
Blanda inte privata inköp med inköp till föreningen på samma kvitto. Gör istället två köp.
Fakturor kan betalas direkt av föreningen, så slipper du göra ett eget utlägg.
Spara kvittot och ta kopia
Spara kvittot, avtal och motsvarande i samma form (digitalt/papper) som du fick det för att kunna bevisa att köpet ägt rum. Allt detta behövs för föreningens bokföring.
Ta en kopia/bild som säkerhetskopia.
Fyll i utläggsblankett
Ladda ner och fyll i föreningens utläggsblankett med uppgifter om utlägget. Läs instruktionerna noga.
Vid papperskvitton: Fyll i pdf-blanketten och skriv ut i pappersformat. Eller fyll i en tom pappersblankett som redan finns i hurtsen i föreningsrummet (rum 12:014).
Vid digitala kvitton: Fyll i pdf-blanketten och spara på din dator.
Lämna in blankett och kvitto
Vid papperskvitton: Lämna in ifylld pappersblankett och papperskvitto till styrelsen/faddringens ekonomiansvarig och invänta godkännande.
Vid digitala kvitton: Mejla ifylld pdf-blankett den tillsammans med det digitala kvittot direkt till kassören/faddringens ekonomiansvarig för godkännande.
Utbetalning
Kassören betalar ut din ersättning inom 14 dagar.